torsdag 27 augusti 2009

Cheesecake

I somras när jag gjorde min sista dag skulle jag tacka mina arbetslagskollegor med något. Jag fick ett halsband på avslutningsdagen av dem men jag hade svårt att hitta på något som jag skulle kunna ge. Det slutade med att jag bakade den här maffiga kakan kvällen innan och tog med mig den på en timmas busstur till skolan, bar upp den på berget och bjöd brudarna i lag alfa på en riktigt schysst fika det sista jag gjorde på den skolan.

Bottenreceptet har jag dubblat nedan för det räckte inte till kanten annars. Ett tips är att man kan vara lite återhållsam med citronen. Jag förvarade kakan i kylen både innan jag la på garneringen på morgonen och efter det. Enligt kollegorna var den ännu godare dagen efter.

Cheesecake ur boken ”Smaker från Saltå kvarn”
12 portioner

Botten:
50 g smör
5 dl krossade digestivekex
½ dl grädde
4 msk socker

Smält smöret och krossa kexen. Blanda samman alla ingredienser. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Massan ska täcka både botten och kanten.

Fyllning:
2 ägg
¾ dl socker
Saft och skal från ½ ekologisk citron
350 g kesella
30 g maizena
1 ½ dl grädde

Värm ugnen till 160 grader. Tvätta citronen noga i varmt vatten, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker så det blir pösigt. Blanda i kesella, citronskal, citronsaft och maizenan. Vispa grädden och vänd ned den i smeten. Häll smeten över bottnen och grädda i ca 45 minuter.

Topping:
200 g smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Saft och skal från 1 ekologisk citron

Låt kakan svalna. Smält smöret och låt det svalna. Tvätta citronen noga i varmt vatten, riv skalet och pressa ur saften. Vispa alla ingredienser till en luftig smet och bred ut den över kakan. Garnera med 1 dl sylt eller 100 g bär. Jag använde 4 passionsfrukters innehåll och blandade med aprikosmarmelad som jag smälte ihop snabbt innan jag bredde på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar