fredag 16 juli 2010

Köttfärskebab i pitabröd

I den lokala tidningen finns ibland lite tveksamma inslag med recept på käck mat. En dag var det temat utemat hemma, vilket borde göra att man drar öronen åt sig, men vi hittade ändå ett recept vi inte kunde låta bli att testa.

Nu skriver jag in det här receptet här så slipper vi leta efter det lilla tidningsurklippet samt hitta receptet på pitabröd. Köp inte pitabröd, det är att kasta bort pengar. Hemmabakade är godare och lätta att tina om man fryst dem.

Pitabröd 8 St (http://www.recept.org/Pitabrod.html)
25 g Jäst
3 dl Vatten
1 tsk Salt
1 msk Olja
2 dl Rågsikt
4-5 dl Vetemjöl special

Smula jästen i en bunke. Ljumma vattnet och saltet till 37C. Häll över jästen och rör tills allt är upplöst. Tillsätt oljan och sedan rågsikten. Häll i lite vetemjöl i taget och arbeta degen blank och smidig. Dela i 8 bitar, forma till bullar och låt jäsa under duk ca 20 min.

Kavla sedan ut till platta kakor, ca 15 cm i diameter. Jäs under duk cirka 30 min. Vänd kakorna och lägg på pappersklädd plåt. Strö över lite mjöl. Grädda mitt i ugnen, 250C, cirka 6-8 min. (Varmluftsugn, 200C, cirka 10 min). Låt svalna under duk på galler.

Köttfärskebab (4 port)
500 g nötfärs
1 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk lökpulver
1 msk vetemjöl
salt och peppar
rapsolja att steka i

Sås, helt oslagbar (4 port)
2 dl lättcréme fraiche
2-3 msk majonäs
1 vitlöksklyfta, hacka och blanda ihop
2 msk finhackad persilja
salt och peppar

Blanda köttfärsen först med kryddor och därefter med vetemjöl. Tryck ut köttfärsen så tunt du kan. I receptet ville att man ska kavla den mellan två bakplåtspapper, jag brukar trycka ut dem mellan mina händer. Stek med minimalt fett.

Blanda ihop såsen och severa bröd och färs med salladsblad, skivad gul lök och toppa med såsen. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar