onsdag 8 april 2009

Biscottis

Ok, att starta den här bloggen var kanske inte den bästa av idéer. Så himla sprudlande är ju inte våra idéer när det gäller mat och sånt. Snarare krampaktig, speciellt de senaste månaderna när jag bara försöker överleva. Men ibland händer det att andan faller på och då har det gått och blivit prestigeladdat huruvida något kvalar in för omnämning. Jag gjorde härom dagen alldeles underbara muffins med kardemumma och hallon, men inte har de hamnat här, hur mycket jag än vill tipsa om de supergoda smakerna!

Det var ju inte så det skulle bli! Det här skulle ju vara för att det var lite kul. Vi får väl se om krampen släpper med våren och vad som händer med bloggen framöver.

Nu tänke jag bara tipsa om biscottis. Gör inte dubbel sats för börjar du äta dem så går det nästan inte att sluta. Jag är helt galet dålig på att vilja dricka kaffe utan någonting till, de här passar perfekt! Tur att jag inte dricker så många koppar i veckan.

Receptet kommer ur boken "Från mitt kök till ditt" en bok om matpresenter, där åtta personer satt ihop sina favoritmatgåvor och på ett lustigt vis och vänster så hade min farbrors frus mamma varit kollega med en vars dotter är med i boken, hon känner också min mamma och pappa men på en helt annan väg. När jag suktat tillräckligt länge efter boken fick jag den av George i julklapp.

Apelsinbiscotti med choklad

100 gram rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
1/2 dl sirap
1 ägg
finrivet skal av 1 tvättad apelsin (apelsinen käkar du sen upp som c-vitaminbonus mitt i baket)
100 g grovt hackad mandel
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
2 tsk stött koriander
3 tsk vanlijsocker
100 g grovt hackad mörk choklad

Börja med att hacka mandeln och chokladen och riv apelsinskalet så är det bara att blanda i sen. Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör, socker och sirap poröst med elvisp. Blanda i ägg, det rivna apelsinskalet och övriga ingredienser utom chokladen som du rör den allra sist. Forma degen till fyra rullar och lägg dem på en bakplåt. Platta till dem lite med handen.

Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter. Ta sedan ut plåten och låt dem svala ca 10 minuter så att de går att skära. Skär i lagom stora och raka bitar med en vass kniv eller en bakbordsskrapa och vält sedan upp dem och ställ dem på snittytan. Sätt in dem ytterligare 10-15 minuter och passa nog för de bränns lätt. Låt dem svala på plåten och förvara dem sedan i en burk med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar