torsdag 12 mars 2009

Enkel bruschetta

Det enklaste och godaste tilltugget till vin är bruschetta, det vill säga italienskt rostat vitlöksbröd. Det vanligaste verkar vara att man använder vitt bröd som är några dagar gammalt men de gånger jag får lust att äta bruschetta hinner jag inte vänta så jag köper jag färsk italienskt lantbröd eller långfranska i limpformat och det har fungerat bra hittills. Gör ungefär såhär:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Häll ett par matskedar olivolja på ett fat
3. Presse i 2 stora vitlöksklyftor i olivoljan och blanda runt.
4. Skär 4-5 skivor bröd och vänd runt dom i oljan.
5. Lägg brödskivorna på en plåt och salta och peppra lite över dom.
6. Riv ett tunnt lager parmesanost över varje bröd och kör i ugnen i sju minuter.

Om man vill göra denna enkla bruschetta mer avancerad kan man lägga på hackad tomat eller salsa efter rostningen. Själv äter jag dom helst som dom är. Med ett rejält glas vin till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar