måndag 2 mars 2009

Rofans vardagsbröd

Det kan hända att det märks att vi har ett visst intresse av att baka. Förr var jag bara intresserad av godsaker, men en kombination av George brödbaksintresse och total trötthet på köpebröd gjorde att jag fick upp ögonen för att baka bröd.

Som en stor lyckoträff valde jag att börja baka det här brödet. Godare och bättre bröd får jag ännu inte till. Rofans vardagsbröd kommer liksom mycket annat från Anna Bergenström, det här är med i "Kärlek, oliver och timjan". Det tar en stund att göra men det är mest oaktiv väntetid. Skållningen ska enligt receptet göra "brödet gott, saftigt och ovanligt hållbart."

Ett stort bröd eller två mindre.

Blanda först i en stor bunke:
2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl havre- eller vetekli
1-2 dl solrosfrön
2 rågade tsk salt
5 dl kokande vatten.

Låt stå 1-2 timmar.

Rör sedan ut 25 g jäst i 2 dl ljummet vatten och blanda ner i skållningen. Tillsätt 9-10 dl vetemjöl och arbeta i ihop degen. Låt degen jäsa täckt med bakduk 1 timme.

Strö ut ca 2 dl vetemjöl på bakbord och tippa över den jästa degen. Knåda igenom med lätta tag och mjölade händer. Forma degen till en eller två tjocka rullar och lägg på pappersklädd plåt.

Låt jäsa ca 30 min. Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.

Grädda först brödet i 250 grader i 15 min. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare 25-30 min för ett stort bröd, lite kortare för två små.

Det bästa med brödet är att det är både gott och snyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar