lördag 24 januari 2009

Klassikern bland klassiker

Idag mosade jag vår inlagda fetaost och blandade det med creme fraiche och lite vitpepper, sen kletade jag på det på två laxbitar. A du vet ju hur det gick till när vi gjorde den inlagda fetaosten och idag passade den enorma mängden kryddor riktigt bra i arrangemanget! :) Sen in i ugnen och så blev det pressad potatis och sallad med rejält med svarta oliver i.

Jag har lite noja över vad jag ska skriva här, inte negativ noja men jag går och funderar lite på vad jag vill skriva om och det är bara bakning som dyker i upp mitt huvud hela tiden. Men det är inget fel med bakning, så det får väl bli det då.

Idag skulle vi testa vårt madieravin och då behöver man ju något att testa till. Chokladabstinensen har varit på en oroväckande hög nivå så det får bli det som det alltid blir: en kladdkaka. Sen jag köpte Leilas bok är det hennes sega kladdkaka som blivit den sista i raden av favoritkladdkakor. Den är så grymt och vrålreser sig i formen för att sedan braka ihop. Med kokos i kanten blir det nice, för att inte tala om de små 70 % chokladbitarna man trycker dit.

50 g smör
1/2 dl matolja
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk schysst kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
50 g mörk kvalittetschoklad 70 %
Smör och bröd till formen, jag gillar kokos :) bröa ända upp till kanten så inte kakan fastar när den reser sig.

Leila har en annan ordning men jag gillar den här bättre, då hamnar ingredienserna i fel ordning men det får ni helt enkelt lösa ut...

1. Blanda ihop de torra ingredienserna, alltså vetemjöl, kakao, bakpulver, vanlijsocker och salt.
2. Smöra och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
3. Sätt på ugnen på 150 grader
4. Smält smöret och tillsätt matolja
5. Vispa ägg, störsocker och farinsocker ljust och pösigt
6. Rör ned smöret och matoljan i smeten och vänd ned blandingen med det torra
7. Fyll smeten i formen och stick i brutna chokladbitar.
8. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Prova med sticka, den ska vara lite kladdig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar