söndag 25 januari 2009

Tortano

Det är egentligen Bo Hagströms (och programmet Solens mat) fel, det här att jag snöat in mer än någonsin på italiensk mat och bakning. Antagligen är det just kombinationen av dessa som lockar och det är väl ingen slump att jag garanterat skulle nämna pizza som en av mina många favoriträtter. Tortano känns också misstänkt närbesläktad med det tidigare receptet på pizzapaj men det är lika fullt ett perfekt och matigt mellanmålsbröd. Jag ska ta med lite av det till jobbet imorgon och fick man dricka vin där skulle jag garanterat göra det.

Receptet är huvudsakligen från Leila Lindholms bok "A piece of cake".

Till en tortanokrans:
15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2 1/2 dl durumvetemjöl
4 dl vetemjök special

Fyllning:
200 g mozzarellaost, skivad
200 g prosciutto, strimlad
1 näve kärnfria oliver
1/2 kruka färsk basilika
(ev. soltorkade tomater, strimalde)

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, flingsalt och honung.
2. Blanda de två mjölsorterna. Låt degen jäsa under duk i 30 minuter.
3. Tryck ut degen till en rektangel cirka 1 cm tjock.
4. Lägg fyllningen någorlunda i mitten av degen
5. Pensla ytterkanterna av degen och rulla ihop den till en rulle. Forma till en krans.
6. Sätt ugnen på 250 grader
7. Lägg kransens på en plåt, mjöla brödet och jäs under bakduk ca 30 minuter.
8. Sänk värmen i ugnen till 200 grader, ställ in brödet i mitten av ugnen och grädda 20-25 minuter och låt det sedan svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar