måndag 26 januari 2009

Lagom lyxig müsli

Jag har ett allt för stort intresse för flingor vilket brukar uttrycka sig i en större mängd förpackningar i skåpen. Men flingorna jag gillar är ofta både för onyttiga och för dyra. Det här receptet är ett schysst alternativ som går åt lite för snabbt när man väl gör det, så idag gjorde jag dubbla omgångar och det känns åtminstonde både billigare och nyttigare än andra flingor. Vet inte hur det står till med den saken men man vet iaf vad man har. Det är dessutom en perfekt hylltömmare om man skapa plats plus att det är en helt ok matpresent. Nästan bara fördelar, förutom diskningen av långpannan efteråt men det löser sig om det får stå en stund.

Just det här receptet är från Anna och Fanny Bergenströms bok "Kärlek, oliver och timjan", men jag har sett liknande recept på andra ställen och man får väl tycka att det är ett recept med utbytbara ingredienser, idag hade jag dinkelgryn och torkade bananer i.


Till 400 g müsli:
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
100 g mandel eller valnötter
2 dl solrosfrön
1 dl kokosflingor
(1 dl hela linfrön)
1 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk neutral matolja (inte olivolja)
2 - 3 dl mjuka russin

Hacka mandel eller valnötter grovt. Lägg hacket i en rymlig bunke tillsammans med rågflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor samt ev linfrö. Vänta med russinen tills efter ugnen. Rör runt. Vänd ned råsockret och rör om igen.

Värm ugnen till 200 grader. Blanda vatten och olja och stänk det över blandingen i bunken. Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in. Bred sedan in ut det hela i en lätt smord stor långpanna.

Sätt in långpannan i ugnens mittläge i 20 - 30 minuter. Passa müslin noga under tiden. Ta ut långpannan minst tre gånger och rör om så att müslin blir jämt rostad. Låt det kallna på, blanda ned russinen och lägg müslin i en tät rymlig burk.

Jag tycker att receptet är lite väl kladdigt och diskkrävande att göra som i anvisningen. Jag brukar blanda direkt i långpannan och hälla på vatten och olja typ samtidigt, sen är det bara att röra om så allt blir kladdigt, jag har inte märkt någon större skillnad i resultat. Idag tror att jag idag fick till en hyfsat ekologisk müsli till och med. Ekologiska havregryn, dinkelgryn, russin, linfrön, solrosfrön och till stor del ekologiskt råsocker. Inte så illa.

1 kommentar:

  1. OJ, låter hur gott som helst. Detta ska jag absolut testa.

    SvaraRadera